English gyogyir11.hu vakok és gyengénlátók számára is olvasható verziója.
Személyesen: XI. ker Fehérvári út 12.
Telefonon: +36 1 279 21-11
E-MAIL (24 órán belül válaszolunk)
Betegelégedettségi kérdőív
Cím:
1117 Budapest,
Fehérvári út 12.


Részletes térkép
H K Sze Cs P Szo V
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728
2017. Február 24. Péntek
Mátyás napja van

Új vezető a Gyógyír XI. Kht élén

2009-02-03

Rövidebb várólistát ígér az új igazgató

A szakrendelések megerősítését és a saját bevételi források bővítését tervezi a Gyógyír Kht. új igazgatója. Dr. Kóti Tamással az intézmény helyzetéről és a fejlesztés lehetőségeiről beszélgettünk.

- Egy egészségügyi intézmény irányításához nyilván menedzseri és speciálisan szakmai tudás, tapasztalat is szükséges. Pályafutásában milyen állomások előzték meg a Gyógyír Kht. igazgatói pozícióját?

- Végzettségemet tekintve orvos-közgazdász és egészségügyi menedzser vagyok. Mivel kórházban, szakrendelőben és az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál is dolgoztam, volt szerencsém több oldalról tapasztalatokat gyűjteni és megismerni az egészségügy folyamatait, problémáit. Ez az új feladat számomra arról szól, hogy a szakmai és a financiális feladatok, kihívások egyensúlyát kell megteremteni.

- Ehhez milyen adottságokat jelent a Gyógyír Kht.?

- A Gyógyír Kht. a magyar egészségügyben egyelőre nem jellemző, újszerű rendszerben működik. Míg másutt a szakrendelők tisztán költségvetési intézmények, itt kreatívabb gazdálkodási megoldásokat tesz lehetővé a közhasznú társasági forma. Ez a főváros legnagyobb szakrendelője. A kerületben élők egészségügyi ellátásának központja. Funkciója szerint az alap- és járóbeteg-ellátás, valamint a fekvőbeteg-ellátás között félúton helyezkedik el. Szakterületeihez tartozik a kerületi alapellátáson belül a védőnői hálózat. Működésének kulcsa tehát a különböző rendszerek egymáshoz illesztésében és összehangolásában van. Ha az alapellátás és a szakellátás együttműködik, például a háziorvos és a szakorvos között élő szakmai kapcsolat van, akkor a problémák jelentős részét házon belül, így kerületen belül kezelni tudjuk. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy csak keveseknek kell igénybe venniük a kerületen kívüli intézményeket. Ráadásul adott egy olajozottan működő intézményi infrastruktúra.

- Tehát lehetőségeit tekintve a Gyógyír Kht. egy békés sziget az általános egészségügyi rendszerben?

- A magyar egészségügy haladó kezdeményezései közül az egyik. A Gyógyír Kht. sok tekintetben már most is felveszi a versenyt az egyre szaporodó magánklinikák és magánkórházak lehetőségeivel. Ha a szakmai és betegkiszolgálási színvonalat a már jelenleg is vállalható szintről még magasabbra tudjuk emelni, és figyelembe vesszük, hogy a magánszektorral szemben döntő érv a betegek számára a térítésmentesség, akkor ez az intézmény a jövőben is versenyképes ellátást biztosíthat. Természetesen bizonyos rétegigényeket kielégítő, piaci alapon működtetett intézmények szolgáltatásaival nem célunk versenyezni. Egyébként az ilyen jellegű ellátást állandó jelleggel csak kevesen tudják megfizetni.

- Mely pontokon kell változtatni, fejleszteni ahhoz, hogy az ellátás színvonalasabb legyen?

- A legfontosabb a hosszú várólistás rendelések megerősítése. Ilyen például a reumatológia, a bőrgyógyászat, az urológia, a kardiológia. Szerencsére az infrastruktúra adott, orvosokban és szakasszisztenciában viszont komoly a hiány. Az ok természetesen a kereseti lehetőségekben rejlik, ugyanis még most is van olyan alkalmazottunk, akinek a fizetése a közalkalmazotti bértáblában meghatározott szintet sem éri el. Ezen csak úgy tudunk változtatni, ha az OEP bevételekkel okosan gazdálkodunk, és az úgynevezett fizetős, a társadalombiztosítás által nem finanszírozott szolgáltatásokat fejlesztjük. Tehát magunk teremtünk forrást az orvosok és egyéb dolgozók anyagi ösztönzéséhez. Ha sikerül a hosszú várakozási időt csökkenteni, akkor arra is kell számítanunk, hogy nő a betegforgalom, hiszen aki eddig mondjuk egy bőrproblémával magánklinikára ment, a fejlesztés után, reményeink szerint minket fog választani. Figyelembe kell vennünk azt is, hogy az egészségügy sajátosságai és a szezonalitás miatt a betegforgalom nehezen kalkulálható, hiszen bizonyos időszakokban többen, máskor kevesebben betegszenek meg. Tehát a rendelések gyakoriságának, időtartamának beállítása érzékenységet, különösen jó szervezést igényel.

- Ebből a tervből mikor lehet valóság?

- Én azt tervezem, hogy már 2009-ben érezhető lesz a változás. Hosszabb távon szeretnék néhány olyan új rendelést is behozni, amelyek jelenleg nincsenek a palettán, pedig volna rájuk igény. Nincs például gasztroenterológiai, endokrinológiai és diabetológiai ellátásunk. Régi terv az egynapos sebészet beindítása. Ha ezekre kapunk támogatást akár az önkormányzattól, akár pályázati forrásból, azonnal elindítjuk az új rendelések szervezését.

- Terveit, mivel nyilván az idei költségvetést is befolyásolják, még el kell fogadtatnia a kerület képviselő-testületével. Tekintve, hogy a döntés, az egyensúlyi helyzet miatt ellenzéki és „kormányzó” oldalon is múlik, gyakorlatilag két helyen kell lobbiznia…

- Noha nem volt sok időm a 2009-es tervek kidolgozására, mégis sikerült a kollégákkal olyan munkát letenni az asztalra, amely véleményem szerint, pártállástól függetlenül, nyugodt szívvel támogatható. Úgy gondolom, a kerületi egészségügyi ellátás mindenki számára fontos. Nem tartok az egyeztetéstől. Ráadásul az eddigi visszajelzések bíztatóak.

- Ha már a testületről beszélünk, az ön jelölése és kinevezése nem volt egyszerű folyamat. Mindkét előző jelölt szakmai tisztessége megkérdőjeleződött. Erről mi a véleménye?

- Én kaptam egy megtisztelő felkérést, amelyet nagy örömmel elfogadtam. Természetesen sajnálom a kollégákat, hiszen nyilvánvalóan kellemetlen szituációba kerültek. Nekem az a dolgom, hogy szakemberként értékeljem a feladatot, amelyet „rám osztottak”. Úgy érzem, tanulmányaim, tapasztalataim és tudásom alapján szakértője vagyok ennek a területnek, tehát ennek megfelelően teszem a dolgom.

Bárczy Andrea        

vissza
További híreink